3 daagse module 'Anders kijken naar selectieve eters' Eten is een vaardigheid die je moet leren en ervaren, ouders spelen daarin een belangrijke rol. Het uiteindelijke doel van de interventie is om samen met de ouders meer variatie te krijgen in het eetpatroon en eten als een meer plezierige activiteit te kunnen ervaren en zo tot een goede voedingsintake te komen.
De 3 daagse module sluit aan op de inleidende basiscursus sensorische informatieverwerking voor logopedisten. De module is onder andere gebaseerd op de ideeën uit de methodisch opgebouwde, op evidentie aangestuurde methodiek, Sequential Oral Sensory (S.O.S.) Appraoch to feeding . Na deze module kun je:
- kritisch eetgedrag beschrijven.
- een sensori-motore analyse maken en deze relateren aan het kritisch eetgedrag.
- Zowel voor het individuele kind als ook in groepsverband interventie strategieën in samenspraak met ouders ontwerpen.
- de zintuiglijke en motorische kansen en kwetsbaarheden aan zorgvragen rondom kritisch eetgedrag onderzoeken.
- een sensori-motorische voedingsanalyse maken.
- ouders en kinderen ondersteunen in het verminderen van kritisch eetgedrag op een positieve, praktische en op basis van evidentie aangestuurde wijze.
- de begeleiding aan laten sluiten bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
Deze module richt zich op onderzoek en behandeling van kinderen met eetproblemen vanaf de start van vaste voeding. Eetstoornissen (anorexia, boulimia, obesitas) en slikstoornissen worden in deze module niet uitgewerkt.
Prijs
€ 595,00 Inclusief cursusmateriaal, koffie/thee en lunch.
Locatie
Oude Vest 91 te Leiden
Datum
20 en 21 november en 18 december 2024
Lestijd(en)
9.00-16.00 uur
Deelnemers
Minimaal 12, maximaal 22
Docenten
Anita van Eeden (preverbaal) logopedist
Andrea Bottemanne (preverbaal) logopedist
Accreditatie
Logopedisten (cursus ID 491871) 18 punten Certificaat
De deelnemer die de module afrondt ontvangt het AKK-certificaat met de vermelding van het aantal toegekende accreditatiepunten. AKK zorgt voor het doorgeven van de accreditatiepunten aan de Kwaliteitsregisters voor Paramedici waarvoor deze module geaccrediteerd is.
Doelgroep(en)
Logopedisten
Voorkennis
Deelnemers aan deze cursus hebben minimaal de 4 daagse module SI en logopedie bij AKK gevolgd, kennen de sensorische profielen en de behandelmatrixen en hebben ervaring in het behandelen en begeleiden van kinderen met eet-en drinkproblemen. Cursisten moeten tijdens de module de mogelijkheid hebben om een casus te uit te werken van een kind dat zij in behandeling hebben.