Opleidingen en studiedagen

Anders Kijken naar SI en (hechtings)trauma bij mensen met een verstandelijke beperking

Werk je met kinderen of jongeren (of volwassenen) met een verstandelijke beperking die een (hechtings)trauma hebben doorgemaakt en uitdagingen hebben op het gebied van prikkelverwerking? En heb je de EMB-module van anders kijken naar kinderen gevolgd?  Of heb je op andere wijze ervaring met prikkelverwerking i.r.t. mensen met EMB? Dan is deze expert-module een goede keuze! 

Kenmerkend bij kinderen met een beperking is de complexe problematiek waarbij sensorische, motorische, medische, cognitieve en gedragsmatige problemen met elkaar verweven zijn. Door deze problemen hebben kinderen vaak veel ziekenhuisopnames meegemaakt of zijn ze op jongere leeftijd uit huis gegaan. We zien dan ook vaak problemen in de hechting of een of meerdere traumatische ervaringen bij deze doelgroep. 


Sensorische Informatieverwerking (S.I) is het kunnen opnemen, selecteren en verwerken van informatie die via de zintuigen wordt geregistreerd. Om te participeren in het dagelijks leven is het belangrijk dat de zintuiglijke waarnemingen goed door het zenuwstelsel worden verwerkt. Inmiddels weten we dat (hechtings)trauma structurele gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het brein. Onderzoek laat zien dat er een relatie is tussen hechtingspatronen en een verstoorde prikkelverwerking (Kerley, L. J., Meredith, P. J., & Harnett, P. H., 2022).De Sensorische Informatieverwerking speelt een essentiële rol in de sensomotorische, cognitieve, sociaal-emotionele en spraak/taalontwikkeling. 
Fysiotherapeuten, ergotherapeuten,  logopedisten en vaktherapeuten werken vaak met kinderen die te maken hebben met fysieke, motorische, of communicatieve uitdagingen. Bij sommige van deze kinderen spelen hechtingsproblemen of doorgemaakt trauma een belangrijke rol. Kennis over deze problematiek is essentieel om effectieve en gepaste zorg te kunnen bieden. Kinderen met hechtingsproblemen kunnen moeite hebben met vertrouwen, zijn mogelijk angstig, teruggetrokken, of juist hyperactief en/of oppositioneel. Voor therapeuten is het cruciaal om deze gedragskenmerken te herkennen en hun therapie hier op aan te passen.


Kinderen met zowel een verstandelijke beperking als een hechtingsstoornis hebben vaak regulatieproblemen door een combinatie van cognitieve beperkingen, verstoringen in de hechting en een verhoogde gevoeligheid voor stress en prikkels. Hun kwetsbaarheid op het gebied van emotionele en gedragsregulatie vraagt om begripvolle, gespecialiseerde zorg en ondersteuning, waarbij er rekening wordt gehouden met hun unieke behoeften en uitdagingen. Het bieden van een veilige, voorspelbare en ondersteunende omgeving is essentieel om hen te helpen hun zelfregulatie te ontwikkelen en te versterken.


Dit alles vraagt om een vertaalslag waarbij naar ieder individu specifiek wordt gekeken en deze uniciteit terugkomt in het onderzoeken, behandelen en begeleiden.. Iedere therapeutische discipline werkt op deze module aan vakinhoudelijke zorgvragen. In deze module is het begeleiden van ouders, groepsleiding en andere betrokkenen het uitgangspunt, om de omgeving zo goed mogelijk aan te laten sluiten aan de individu specifieke mogelijkheden, beperkingen en kwetsbaarheden. De zintuiglijke prikkelverwerking moet altijd in een bredere context worden bekeken waarbij mogelijkheden en beperkingen van deze methodiek kritisch worden overwogen. Prikkelverwerking is daarbij nooit een doel op zich, maar verwerkt in doelen op participatieniveau. Na deze module kun je de keuzes voor de behandelvariabelen (cliëntvariabelen, omgevingsvariabelen, materiaal variabelen en interactievariabelen) motiveren en onderbouwen op basis van kennis, evidence en best practice en maak je het eigen handelen transparant voor ouder(s) en groepsleiding en iedereen die betrokken is bij de zorg voor de cliënt.

Onderzoeksleerlijn
  •  Analyseert en beredeneert in het diagnostisch proces de zintuiglijke kansen en kwetsbaarheden bezien vanuit de interactie-, materiaal-, cliënt- en omgevingsvariabelen.
  •  Concludeert op basis van de analyse en in samenspraak met het cliëntsysteem de interventiestrategie.  Dat vraagt om een bredere dan alleen zintuiglijk gerichte kijk.
  • Observeert de invloed van prikkelverwerking in de natuurlijke context van de zorgvraag.
  • Maakt een inschatting van de window of tolerance bij een kind met hechting of trauma problematiek.

Kennisleerlijn
  • Beargumenteert de keuze voor de behandelstrategie vanuit beschikbare evidentie en kennis.
  • Kent de verschillende neuropsychologische verklaringsmodellen gerelateerd aan sensorische informatieverwerking en hechtings(trauma).
  • Reflecteert op nieuwe inzichten en implementeert theoretische (wetenschappelijke) kennis over zintuigen en sensorische informatieverwerking in de begeleiding en behandeling van cliënten met een verstandelijke beperking met behulp van actuele vak gerelateerde literatuur.
  • Onderbouwt vanuit evidence en best practice wordt elke stap, van onderzoek tot interventie, in het klinisch redeneren.
  • Weet wat een hechtingsstoornis is.
  • Weet wat trauma en chronisch trauma is.
  • Kent de cirkel van veiligheid.
  • Kent de gevolgen van (hechtings) trauma voor de ontwikkeling van een kind met een verstandelijke beperking.

Behandel en interventieleerlijn
  • Stelt een op de zorgvraag gebaseerd interventieplan op met behulp van het methodisch handelingsplan.
  • Maakt op basis van evidentie en best practice een onderbouwde keuze voor het te volgen behandeltraject.
  • Integreert de kansen en kwetsbaarheden vanuit de zintuigen en zintuiglijke informatieverwerking in de vakinhoudelijke behandelstrategie.
  • Motiveert en omschrijft de interventiekansen vanuit interactie-, materiaal-, cliënt en omgevingsvariabelen.
  • Ontwikkelt in samenspraak met ouder(s) en/of andere betrokkenen een sensorisch waardevolle omgeving waarin de client wordt uitgenodigd in beweging of tot rust te komen.
  • Coacht het cliëntsysteem in keuzes ten aanzien van sensorische gerelateerde ondersteuning in (activatie) regulatie.
  • Creëert een Zintuiglijk Activiteiten Programma om de activatie te reguleren aangepast aan de cliënt specifieke variabelen met betrekking tot de zorgvraag.
  • Onderzoekt en begeleidt vanuit verschillende theorieën, invalshoeken de mogelijkheden van de client, om te participeren in de werk-, leef-, beweeg-, speel- of woonomgeving en/of de kwaliteit van leven te verbeteren.

Communicatieleerlijn
  • Legt de kansen en kwetsbaarheden vanuit de prikkelverwerking  in woord en schrift uit aan ouder(s) en andere betrokkenen binnen het cliëntsysteem.
  • Onderbouwt in woord en schrift zijn/haar visie op prikkelverwerking in relatie tot de zorgvraag.
  • Werkt samen met de gedragsdeskundige om een inschatting te kunnen maken van de rol van hechting en trauma problematiek op de hulpvraag.
  • Werkt traumasensitief bij kinderen met (hechtings)trauma.

Prijs

€ 700,- 

Prijs inclusief

Inclusief online leeromgeving, digitaal cursusmateriaal, koffie/thee en lunch.

Prijs exclusief

Exclusief aanbevolen literatuur.

Locatie

Oude Vest 91 te Leiden

Datum

Dinsdag 11 maart, Dinsdag 25 maart, dinsdag 22 april 2025

Lestijd(en)

9.00-16.00 uur

Deelnemers

Minimaal 12, maximaal 24

Accreditatie

Wordt aangevraagd

Doelgroep(en)

Ergotherapeuten
Fysiotherapeuten en kinderfysiotherapeuten
Logopedisten
Oefentherapeuten